OBORY STAVEBNÍ UČEBNÍ

Zedník

Kdo to je a co dělá?

Úkolem zedníka je provádění zednických prací, tj. především budování a opravy staveb. Vyzdívá svislé stavební konstrukce a provádí v nich dveřní a okenní otvory, dále může provádět vodorovné stropní konstrukce včetně kleneb, dále zateplování obvodových konstrukcí budov kontaktním systémem.

Co je náplní jeho práce?

Pracovními činnostmi jsou - příprava malty, betonu a dalších stavebních materiálů - úprava zdícího materiálu (sekání cihel, tvárnic apod.) - rozměřování a stavění zdí a příček, vytváření překlenutí otvorů, vyzdívání stěn a kleneb, včetně vyzdívání zdiva z kamene - osazování prefabrikátů - provádění a opravy omítek - stavění, vyzdívání a opravy komínů, krbů, pecí - stavění šachet - umisťování izolací proti vlhkosti a běžných tepelných izolací - provádění a opravy betonových mazanin, dlažeb, obkladů a mozaik - provádění údržby, oprav a obnovy památek.

V jakém pracuje prostředí?

Povolání je vykonáváno na stavbách i na již postavených objektech všeho druhu. Je třeba počítat s měnícími se klimatickými podmínkami, s prašností, s těžko přístupnými objekty práce a s prací ve výškách.

S čím pracuje?

Nejpoužívanějšími pracovními prostředky jsou zednická lžíce, fanka, hladítko, zednické kladívko, vodováha a další ruční nářadí, míchačky, sbíječky, stroje pro omítání, dopravníky a šikovné ruce i nohy.

Jaký by měl být a co by měl znát?

Předpokladem pro úspěšný výkon povolání je vyučení, zručnost, tělesná obratnost, schopnost organizovat si práci, prostorová představivost, fyzická zdatnost. Nevhodné pro občany s vadami pohybového ústrojí (horních a dolních končetin a páteře), s epilepsií, chronickým a závažným onemocněním srdce, plic, jater, nebo ledvin, těžkými alergiemi (prach, chemikálie), aj.

(zdroj: www.occupationsguide.cz). 

Zajímavosti oboru:

Historie stavebnictví začíná v období, kdy se lidé poprvé pokusili stavět, v prehistorickém období měla většina staveb pouze symbolický účel náboženského charakteru. Koncem prehistorického období lidé běžně stavěli obydlí, která však neměla ambice nést nějaký umělecký názor. Hlavním stavebním materiálem tohoto období byl kámen, dřevo a hlína. Zedníků tedy bylo stále více potřeba.

Další nezbytnou podmínkou pro stavby a stavebnictví je organizace práce, která vyžaduje alespoň základní znalosti materiálů a technologie. První rozvinuté architektonické myšlenky se tak objevily ve 3. tisíciletí př. n. l. v sumerské architektuře a krátce na to i v architektuře starověkého Egypta. Obě tyto architektury vznikly nezávisle na sobě, používaly přírodní materiály a objevily základní rozdělení na stavby profánní (světské) a stavby sakrální (náboženské).

Dovednosti zedníků byly neustále konfrontovány s rozvojem technologií, materiálů a potřeb uživatelů.

Zedníkovi z lešení
spadla dolů cihla,
vyvolala zděšení,
chodce zabít stihla.

Jak to vnímají žáci:

„Zedník dělá fasády, nahazuje zdi a vše co patří ke stavění bytů, baráků… Je to špinavá práce. Ale dají se vydělat pěkné peníze. Práce je to venkovní i vnitřní např. v bytě, domě.“

„Určitě se uplatní na nějakých větších, ale i menších stavbách. Může předělávat jádra v bytech, zadělávat různé praskliny na baráku.“

„Staví domy. Všude ve světě.“

„Zedník staví zdi a opravuje je. Uplatní se nejlépe jako instalatér nebo elektrikář.“

„Zedníci jsou studenti, kteří opravují baráky, staví zdi, pracují pod nějakou firmou. Pokud si udělají nástavbu mohou na VŠ nebo budou pracovat pod nějakým svým podřízeným ve firmě, který podniká v jeho oboru.“

„Člověk, který bez pomoci řízených strojů provádí stavební úkony, uplatní se na stavbách, v domácnostech.“

„Staví domy, lešení, občas spadne do malty, uplatní se na stavbách domů.“

„Stavař bez maturity, uplatní se na stavbě při stavbě domů atd.“