OBORY STROJNÍ STUDIJNÍ

Technické lyceum

Kdo to je a co dělá?

Absolvent je připraven ke studiu na vysoké škole technického zaměření (fakulty strojní, stavební, chemické, elektrotechnické, informatiky, dopravní, jaderná a fyzikálně inženýrská, např. ČVUT v Praze, FEI VUT v Brně, FEI VŠB v Ostravě, Univerzita Pardubice, Technická univerzita v Liberci, VŠCHT Praha, Západočeská univerzita v  Plzni, apod.), ke studiu některých oborů učitelského studia na pedagogických či přírodovědeckých fakultách různých VŠ (např. matematiky, fyziky, výpočetní techniky, apod.), popř. ke studiu na vyšší odborné škole.

Co je náplní jeho práce?

Ovládá prostředky informačních a komunikačních technologií, řeší jednoduché programátorské úlohy, tvoří a upravuje webové stránky, konstruuje pomocí CAD systémů, řeší úlohy mechaniky.

V jakém prostředí pracuje?

Pracuje v projekčních čí programátorských kancelářích a ateliérech.

S čím pracuje?

Využívá výpočetní techniku, odbornou literaturu, technickou dokumentaci a normy.

Jaký by měl být a co by měl znát?

Předpokladem pro úspěšný výkon povolání je např. i vysokoškolské vzdělání v oboru strojní, stavební, chemický, elektrotechnický, informatiky, dopravní, jaderný či fyzikálně inženýrský. Vyšší odborné nebo úplné střední vzdělání s maturitou. Vynalézavost, prostorová představivost, přesnost, technické a tvůrčí myšlením, kombinační schopnosti a chuť se neustále vzdělávat. Nevhodné pro občany s postižením centrální nervové soustavy s poruchami pohybových koordinací, zručnosti rukou, s vadami pohybového ústrojí.

(zdroj: www.occupationsguide.cz). 

Zajímavosti oboru:

Předkem Lycea byla aténská filozofická škola Lykeion, kterou založil v roce 355 př. n. l. Aristoteles. Svůj název tato škola získala, protože se nacházela poblíž chrámu Apollóna Lykeiského. Také se tomuto typu školy říkalo peripatetická, to podle názvu krytého sloupořadí peripatos, které se nacházelo v místě, kde se žáci učili .Díky svému vědeckému a badatelskému rozsahu, způsobu vyučování, kvalitní knihovně a využití moderních učebních pomůcek se stala tato škola prestižním vědeckým střediskem.

Des je Technické lyceum je třetí vzdělávací cestou mezi gymnázii a průmyslovkami. Absolventi získávají úplné střední odborné vzdělání, na rozdíl od absolventů jiných středních odborných škol a učilišť nezískávají kvalifikaci pro výkon povolání. Většina absolventů proto pokračuje ve vysokoškolském studiu. Lyceální studium je koncipováno jako obecně odborné s výrazně vyšším podílem všeobecného vzdělávání. V zemích Evropské unie je nejvíce rozšířeno ve Francii.

Strojírenství je moje náboženství
Ach pane učiteli,
dnes jsme se nadřeli.

Skříplo mne soukolí,
au, to bolí.

Zvedáky jsou chytáky,
zato kladkostroje, to je moje.

Když vzpomenu na pružnost,
vidím mužnost.

Při vzpomínce na pevnost
vybaví se jemnost.

Ještě střih a tah,
už nejsem na vahách.

Krut a pohyb...
není pochyb.

Den se nám rozzáří,
jsme přeci strojaři.

Autor: Ing. Bohuslava Čežíková

Jak to vnímají žáci:

„Nějaká licence technického zaměření.“

„Středoškolská příprava na vysokou školu s technickým zaměřením.“

„Něco jak gympl zaměřený na techniku.“