OBORY STAVEBNÍ STUDIJNÍ

Stavebnictví

Kdo to je a co dělá?

Úkolem absolventa oboru Stavebnictví je řídit a organizovat stavební práce. Je zodpovědný za realizaci staveb v souladu s příslušnou stavební dokumentací.

Co je náplní jeho práce?

Pracovními činnostmi jsou:
  • koordinace účastníků stavby i jejích jednotlivých částí
  • rozhodování o způsobu využívání stavebních strojů a zařízení
  • zajišťování zásobování stavebním materiálem, kontrola jeho množství a kvality
  • řízení a usměrňování technologických postupů výstavby a pracovních postupů a zajišťování plynulosti výstavby
  • rozhodování o technickém provádění jednotlivých stavebních prací
  • kontrola souladu stavebních prací z hlediska souladu s výkresovou dokumentací
  • kontrola průběhu stavebních prací z hlediska souladu s plánovanými termíny dokončení stavby i jejích jednotlivých částí, provádění operativních opatření k eliminaci případných skluzů
  • zajišťování dodržování bezpečnostních předpisů na stavbě.

V jakém pracuje prostředí?

Povolání je vykonáváno přímo na stavbách, v menší míře v kanceláři a je tedy třeba počítat s měnícími se klimatickými podmínkami, s prašností, s nečistotami.

S čím pracuje?

Pracovním prostředkem je běžná kancelářská technika.

Jaký by měl být a co by měl znát?

Předpokladem pro úspěšný výkon povolání stavbyvedoucího je absolvování stavebního studijního oboru vysokoškolského, vyššího odborného nebo úplného středního odborného vzdělání, organizační schopnosti, schopnost rychlého a správného úsudku, autorita, důslednost, schopnost týmové práce. Nevhodné pro občany s těžkými vadami pohybového ústrojí.

(zdroj: www.occupationsguide.cz). 

Zajímavosti oboru:

Lidé staví budovy a další stavby od pravěku. Původní stavby byly pouze ochranou člověka před nepříznivými vlivy počasí a to pouze s využitím přírodních materiálů.

Později se stavby začali využívat i pro jiné účely – náboženské, schromážďování lidí, prodej zboží. Zde se již využíval jako stavební materiál nejen přírodní zdroj, ale stavební materiál se cíleně vyhledával a upravoval.

S rozvojem myšlení lidí se začaly rozvíjet i stavby a to také v dalších oborech, především stavby pro obranu ( hrady, pevnosti, Velká Čínská zeď), dopravu (silnice, mosty) a také pro kulturu ( amfiteátry, divadla ) a pro zajištění dalších potřeb lidí ( akvadukty, přehrady, kanály, nemocnice). Pro výstavbu se dnes využívá mnoho materiálů, od kamene, přes dřevo po plasty.

Dnešní doba je doba betonová, protože se jedná o materiál s některými vynikajícícmi vlastnostmi, jako je pevnost v tlaku. Bohužel má i některé špatné vlastnosti, jako dotvarování, tepelná vodivost, nasákavost.

Vznik stavebnictví jako takového je spojen se specializací i ve výrobě stavebních materiálů, je však úzce spjat i s rozvojem matematiky a fyziky, filozofie a estetiky.

Jak to vnímají žáci:

„Stavění domů, kreslení nákresů. Uplatní se při stavbách domů, budov.“

„Staví baráky, pracují na stavbách.“

„Staví baráky, pracují tam všichni, co něco staví.“

„Navrhuje různé stavební věci. Rýsování je pro ně hlavní. Po vystudování mohou navrhnout výkresy na domy.“

„Obor stavebnictví se zaměřuje na stavby budov, jak by měli být postavené. Když absolvent střední školy vystuduje tento obor a půjde na vysokou, může být inženýr.“

„Zaměstnanec ve stavebnictví je např. stavební dělník, architekt. Absolventi se učí navrhovat stavby. Uplatní se ve stavebních firmách např. jako architekt.“

„Může dělat stavební dozor, mistr zedník.“

„Člověk, který by měl projektovat stavby, tak aby nespadly.“

„Ten, kdo pracuje na stavebním stroji. Učí se, jak ty stroje používat na stavbách.“